قیف فروش چیست و چگونه یک قیف فروش موفق داشته باشیم؟

قیف فروش چیست و چگونه یک قیف فروش موفق داشته باشیم؟

موفقیت در یک کسب و کار نیازمند تسلط بر روش های فروش و بازاریابی است و یکی از بهترین روش ها در این حوزه داشتن قیف فروش است.

 یک قیف‌ فروش مسیر حرکتی است که مشتریان بالقوه را جذب کرده و آن‌ها را از طریق فعالیت های بازاریابی از نقطه آگاهی از محصول شما تا علاقه‌مند شدن، تمایل داشتن و نهایتاً فروش به آن‌ها می‌رساند. اما ببینیم چطور باید آن را درست کنیم؟

یکی از مهم‌ترین کارهایی که به‌عنوان یک صاحب کسب‌وکار باید انجام دهید و متأسفانه یکی از کارهایی برخی از صاحبان کسب‌وکار به آن توجهی نمی‌کنند، درست یک قیف‌ فروش برای کسب‌وکار خودشان است.

اگر با این واژه آشنایی ندارید، باید بدانید که یک قیف‌ فروش درواقع برنامه شما برای هدایت مشتریان بالقوه از مرحله “من شمارا نمی‌شناسم” به مرحله “بیاید با تعامل تجارت داشته باشیم” است. این فرایند به‌یک‌باره اتفاق نمی‌افتد. باید به‌خوبی متوجه شوید که چگونه مشتریان بالقوه را شناسایی کنید، آن‌ها حائز شرایط خرید کنید و سپس آن‌ها را به سمت مرحله خرید کردن از خودتان هدایت کنید.

تصور کنید که یک قیف چه شکل و ساختاری دارد. قیف در یک سمت خودش پهن‌تر و در سمت دیگر باریک است. سمت پهن قیف مایعی را که در داخل آن می‌ریزید دریافت می‌کند و سپس جاذبه زمین آن مایع را به سمت باریک قیف می‌کشد، و بخش‌هایی که حائز شرایط عبور از این بخش نباشند را پشت سر می‌گذارد. به عبارتی می‌توان گفت این‌یک قیاس خام است، اما همین قیاس به ما اجازه می‌دهد تا فرایند فروش را بهتر و راحت‌تر درک کنیم.


چگونه مشتریان بالقوه را درک کنیم

اولین قدم در فرایند فروش شناسایی مشتریان بالقوه است. هدف هدایت طرف‌های علاقه‌مند به سمت پهن قیف است تا پس‌ازآنکه آن‌ها را حائز شرایط فروش ساختید، آن‌ها را از مشتریانی که شرایط دریافت پیشنهاد تعامل تجاری ندارند، جدا کنید و بقیه را پشت سر بگذارید.

ابتدا باید مشتری ایدئال خود را شناسایی کنید. برای این مرحله اگر یک طرح و برنامه پیش‌نویس تهیه کنید، بسیار می‌تواند برای شما مفید واقع شود.

ابتدا باید برای خود پرسشنامه‌ای تهیه کنید که مشکلاتی که مشتری ایدئال شما دارد را شناسایی کند. به‌عنوان‌مثال، اگر یک فروشگاه گل‌فروشی را اداره می‌کنید، ممکن است پرسشنامه‌ای تهیه کنید که شبیه نمونه زیر باشد:

  • آیا کسی را می‌شناسید که در شرف ازدواج کردن باشد؟
  • آیا کسی که آن‌ها بشناسند اخیراً فوت کرده است؟
  • آیا در حال حاضر هیچ‌یک از دوستان ارتباطی عاطفی باکسی دارد؟
  • آیا آن‌ها نسبت به گل‌هایی خاص دارای آلرژی هستند؟

در این رابطه باید سؤال‌های مناسب برای قرار گرفتن بر روی پرسشنامه را خودتان پیدا کنید. توجه کنید که این پرسشنامه را در اختیار هیچ شخصی غیر از خودتان یا مشتریان خود نباید قرار دهید و فقط برای کسب منافع شما تهیه و طراحی‌شده است. هدف درواقع شناسایی نیازها و خواسته‌های مشتری ایدئال شماست. برخی از افراد برای یک مجلس ازدواج گل تهیه می‌کنند، بنابراین در اینجا هدف می‌تواند شناسایی این افراد یا افرادی باشد که از ازدواج کردن یکی از دوستان خودشان مطلع هستند. احتمال این هم وجود دارد که کسب‌وکار شما دارای چندین نوع و دسته مختلف از مشتریان ایدئال باشد که باید همه آن‌ها را شناسایی کنید.

حائز شرایط ساختن مشتریان بالقوه خودتان

تنها به این دلیل که یک نفر حائز شرایط و ویژگی‌های روان‌شناختی مشتری ایدئال شماست، به این معنا نیست که وی لزوماً مشتری ایدئال شماست. شاید مثلاً علی و آرزو در حال ازدواج کردن با یکدیگر باشند، اما هیچ تدارکی برای گل و دسته و گل ندیده باشند و حتی تدارک این موارد را هم در نظر نداشته باشند، پس در زمره مشتریان شما قرار نمی‌گیرند.

بنابراین، پس از شناسایی این دسته از مشتریان نیاز به حائز شرایط ساختن آن‌ها دارید، که البته باید پس از واردکردن آن‌ها به قیف‌ فروش خودتان صورت پذیرد.

حائز شرایط ساختن مشتریان بالقوه کار سختی نیست. به این منظور می‌توانید یک نظرسنجی را ترتیب دهید و یا موضوعی را در یک زیرساخت یا شبکه‌ای مطرح کنید که با صحبت کردن در مورد آن نیازها و علایق این افراد برای شما مشخص شود یا محصولی را طراحی کنید که برای مشتری ایدئال شما جذابیت داشته باشد و سپس آن را برای مخاطب مناسب تبلیغ کنید. در این مرحله آن دسته از مشتریان که حائز شرایط باشند، طعمه شمارا به دندان گرفته و دیگران خیر.

اصول بنیادی قیف‌ فروش شما

قیف‌ فروش شما شامل روش‌هایی است که از آن‌ها برای جذب مشتریان بالقوه به سمت کسب‌وکار خودتان و نهایی کردن یک تعامل تجاری استفاده می‌کنید. در فضای آنلاین ممکن است یک وبلاگ در اختیار داشته باشید که به‌صورت روزانه مطالبی را بر روی آن درج می‌کنید. وبلاگ خود را بر روی شبکه‌های اجتماعی تبلیغ می‌کنید تا برای کسب‌وکار خود جلب‌توجه کنید. پس‌ازاینکه مشتریان بالقوه را به سمت کسب‌وکار خود هدایت کردید، به‌منظور دریافت آدرس ایمیل از آن‌ها، آن‌ها را با ارائه یک پیشنهاد اغوا می‌کنید. سپس به‌صورت دوره‌ای ایمیل‌هایی را برای آن‌ها ارسال می‌کنید تا آن‌هایی که علاقه‌مند هستند را به سمت خرید یکی از محصولات خودتان جلب کنید.

برخی از بازاریابان در این مرحله بازار هدف خود را تقسیم می‌کنند و سپس برای هر بخش محصول یا پیشنهاد ویژه‌ای ارائه می‌دهند.

یک‌راه دیگر برای این کار پیشنهاد خرید یک محصول ساده و ارزان 10 یا 20 تومانی است. با این کار لیست بلند بالایی از خریدارانی را در اختیاردارید که با کمال میل آدرس ایمیل خود را در اختیار شما قرار داده‌اند. سپس مدتی بعد می‌توانید یک پیشنهاد گران‌قیمت‌تر را به همان مشتریان قبلی که احتمالاً از شما هم راضی هستند را ارسال کنید و ببینید کدام‌یک به شما پاسخ مثبت می‌دهند. از این طریق مشتریان خود را مرحله‌به‌مرحله در قیف‌ فروش خود پیش می‌برید و آماده می‌کنید.

چطور قیف فروش خود را برقرار کنید؟

بهترین راه برای برقرار ساختن قیف فروش شما برنامه‌ریزی از آخر به اول برای آن است. اگر مثلاً یک محصول 100 هزارتومانی دارید. ابتدا باید آن دسته از مشتریانی را شناسایی کنید که تمایل به دریافت آن محصول یا ارزش در ازاء پرداخت 100 هزار تومان باشند. اما تعداد اندکی از مشتریان هستند که چنین پیشنهادی را از طرف شما قبول می‌کنند، مگر آنکه پیش از آن شمارا به‌خوبی بشناسند. پس مرحله‌به‌مرحله باید این اعتماد را ایجاد کنید.

ازاین‌رو در ابتدا نیاز به پیشنهاد دادن یک محصول ارزان‌قیمت‌تر دارید، اما چه‌کاری را باید قبل از این مرحله انجام دهید؟

سعی کنید خودتان قدم‌به‌قدم مراحل فروش را مرور کنید، و در هر مرحله از خودتان بپرسید، “مشتری بالقوه من پیش از اعتماد کردن به من برای انجام این کار تمایل به انجام چه‌کاری دارد؟” و باز خودتان بپرسید “من باید چه‌کاری انجام دهم تا مشتری بالقوه خودم را مایل به انجام چنین کاری کنم؟”


یک برنامه معمول از آخر به اول برای فروش شبیه به نمونه زیر است:

  1. محصول اصلی و معرف برند شما
  2. یک محصول باقیمت متوسط
  3. یک محصول معرفی کننده برند و خدمات و . . .
  4. محصول اطلاعاتی رایگان
  5. کمپین ایمیلی برای کسب موافقت یا آدرس ایمیل مخاطبین
  6. تعامل از طریق محتوا وبلاگ یا وب‌سایت
  7. تعامل در سطح شبکه‌های اجتماعی

همین برنامه در فضای غیر آنلاین ممکن است شبیه به مورد زیر باشد:

  1. خرید یک محصول لوکس و گران‌قیمت
  2. پیشنهاد تخفیف یا خرید یک کالای ساده
  3. ویترین گردی
  4. دریافت بروشورهای ماهانه
  5. قرار گرفتن در لیست ایمیلی
  6. بازدید از وب‌سایت
  7. ملاقات و آشنایی در یک رویداد یا نمایشگاه و . . .

کلید اصلی درک نیاز و خواسته مشتری و کاری است که برای ارائه آن مزایا باید انجام دهید. برای رسیدن به مرحله آغازین در قیف فروش خود، باید به‌صورت عکس و از آخر به اول (جایی که درنهایت می‌خواهید مشتری به آنجا برسد) فکر کنید.



منبع:  اکبری در : بازاریابی زمان 

پُر دانلودترين محصولات کازيو

پروپوزال طراحي وب سايت

پروپوزال طراحي وب سايت

دانلود نسخه جدید طرح پيشنهادي(پروپوزال) طراحی وب‌سایت ، لایه باز ، قابل ویرایش در Wordنسخه ۷ این پروپوزال در ۴۰ صفحه با طراحی فوق العاده جذاب و لوکس | جهت مشتریانی که قبلا خرید کرده اند رایگان اس..

499,000 تومان

پروپوزال تولید اپلیکیشن موبایل

پروپوزال تولید اپلیکیشن موبایل

دانلود نسخه جدید طرح پيشنهادي(پروپوزال) پروژه تولید اپلیکیشن موبایل ، لایه باز ، قابل ویرایش در Word نسخه ۷ این پروپوزال در ۴۰ صفحه با طراحی فوق العاده جذاب و لوکس | جهت مشتریانی که قبلا خرید ..

499,000 تومان

پروپوزال تولیدنرم افزار

پروپوزال تولیدنرم افزار

دانلود طرح پيشنهادي(پروپوزال) پروژه طراحی و تولید نرم افزار سفارشی ، لایه باز ، قابل ویرایش در Word نسخه 7  این نسخه برای مشتریانی که قبلا  خرید کرده اند رایگان است. برنامه نویس هستید؟..

499,000 تومان