ده دلیل برای مؤثرتر بودن تبلیغات موبایلی(قسمت دوم)
6. رابطهی مستقیم با افزایش اعتماد مشتریان برای خرید
اعتماد به نفس و سطح بالای اعتمادی که از طریق بازاریابی با موبایل در کاربر ایجاد میشود باعث میشود تا در فرصت مناسب به سمت تبلیغات کشش پیدا کنند.
در حالی که خرید از یک رایانه به طور کلی نیازمند روشهای مختلف انتقال پول مانند PayPal یا کارتهای اعتباری است، خرید از یک تلفن همراه میتواند به سادگی و با سرعت بیشتری انجام شود. همین امر سبب میشود که احتمال خرید محصولات مختلف از طریق گوشی تلفن همراه بیشتر شود و کاربران انگیزهی بیشتری پیدا کنند.
در نتیجه استفاده از تلفن همراه در این زمینه نیز افرایش پیدا میکند و کاربران کمتر از رایانههای شخصی استفاده میکنند، پس احتمال دیده شدن سایر تبلیغات اینترنتی نسبت به تبلیغات موبایلی کمتر میشود.
7. امکان پاسخ مستقیم توسط کاربر در تبلیغات با موبایل
ماهیت تعاملی تلفن همراه، موانع پاسخگویی و خرید را به وسیلهی قابلیت پاسخ دادن مستقیم کاربران حذف میکند و به آنها اجازه میدهد تا در صورت نیاز به راحتی با ارائهدهندهی خدمات تماس بگیرند و یا از طریق لینک موجود در پیامکهای تبلیغاتی وارد سایت محصول مورد نظر شوند و مراحل خرید خود را طی کنند.
8. قابلیت قبول کردن یا رد کردن پیامهای تبلیغاتی
بر خلاف تبلیغات اینترنتی و تبلیغات ارائه شده برای کامپیوترهای شخصی، در تبلیغات موبایلی کاربران به راحتی میتوانند تصمیم بگیرند که در این نوع تبلیغات حضور داشته باشند و یا از طریق لغو این خدمات آنها را محدود کنند. در حالی که آگهیها در کامپیوترهای شخصی عمدتاً به دلایل متعددی به عنوان یک فرم از هرزنامه نادیده گرفته میشوند. تبلیغات تلفن همراه تنها به کسانی که آنها را درخواست میکنند تحویل داده میشود. روشهای منحصر به فرد در بازاریابی با موبایل باعث افزایش کارایی آن شده و توجه تبلیغ کنندگان را به خود جلب کرده است.
9. خاصیت شروع کننده بودن بازاریابی موبایلی
تبلیغات موبایلی به دلیل داشتن شرایط خاص قادر است در زمان و موقعیت مناسب مانند تبلیغات در زمان ارسال صورتحساب و یا تبلیغات منطقهای صورت بگیرند و با توجه به نیازهای واقعی زندگی تأثیر بگذارند و همین امر سبب شده است که نسبت به تبلیغات اینترنتی مورد توجه بیشتری قرار بگیرند.
10. نادیده گرفتن تبلیغات بنری و یا بلاک کردن آنها
با توجه به ماهیت اطلاعات و وجود مطالب زیاد در صفحات وب، با گذشت زمان و افزایش تبلیغات اینترنتی، بسیاری از کاربران نسبت به تبلیغات بنری بی توجه شدهاند و یا با بلاک کردن آنها از دیده شدن تبلیغات جلوگیری میکنند. بنابراین دیده شدن تبلیغات اینترنتی توسط کاربران کاهش پیدا کرده است و با توجه به افزایش حجم این نوع از بازاریابی و تبلیغات بنری و یا سایر روشهای تبلیغات اینترنتی، بسیاری از کاربران با نصب نرمافزارهای بلاککنندهی تبلیغات از نمایش تبلیغات اینترنتی دوری میکنند. در واقع درصد بالایی از آنها به طور کل نمایش داده نمیشوند. اما ماهیت تبلیغات با موبایل از هر دوی این پدیدهها جلوگیری میکند و باعث میشود که روشهای مختلف بازاریابی موبایلی بتوانند مؤثرتر عمل کنند.
دلایل تأثیرگذاری تبلیغات موبایلی
- • موقعیت مکانی کاربران قابل شناسایی است
- • نقطه تماس چندگانه بهتر از یک راه ارتباطی است
- • یک به یک بودن موبایلها
- • هدف گیری دقیق تر
- • تبلیغ بر اساس موقعیت مکانی افراد
- • رابطه مستقیم با افزایش اعتماد مشتریان برای خرید
- • امکان پاسخ مستقیم توسط کاربر
- • قابلیت قبول کردن یا رد کردن پیامهای تبلیغاتی
- • خاصیت شروع کننده بودن بازاریابی موبایلی
- • نادیده گرفتن تبلیغات بنری و یا بلاک کردن آنها
بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه به عمل آمد مشخص شد که بازدهی این نوع از تبلیغات نسبت به سایر روشهای تبلیغات و بازاریابی مؤثرتر واقع شدهاند و در صورت هدفگیری و درست و دقیق میتوان نتایج قابل قبولی را از طریق بازاریابی با موبایل دریافت کرد.
میانگین دریافت نتیجه توسط تبلیغات موبایلی 72/2 درصد بوده و در مورد موفقترین کمپین تبلیغاتی، میزان پاسخ به 78/11 درصد رسیده است.
هر چند با توجه به مطالب بیان شده میتوان گفت که با توجه به میزان رضایتمندی و جذب مخاطب توسط بازاریابی موبایلی این نوع از تبلیغات مؤثر واقع شدهاند، اما نتایج این تحقیق قطعی و صد در صد نیست و نیاز به مطالعات بیشتری در این زمینه است و دستیابی به نتایج واضحتر برای تبلیغات با موبایل همچنان نیاز به بررسی دارد.
همانطور که میدانید با گسترش صنعت و تکنولوژی برای بیشتر دیده شدن در میان رقبا نیاز به تبلیغات مؤثر و هدفمند به عنوان امری ضروری مطرح شده است. با توجه به گستردگی روشهای تبلیغات باید دقت کرد که با توجه به نیاز خود و میزان تأثیرگذاری تبلیغات و روشهای بازاریابی، نسبت به انتخاب بهترین نوع تبلیغات اقدام کرد تا بتوان نتایج بهتری کسب نمود. در حال حاضر یکی از روشهای مطرح شده بازاریابی موبایلی میباشد که از طریق تبلیغات با موبایل به جذب مخاطب میپردازد. با توجه به بررسیهای انجام شده این نوع از تبلیغات بسیار مؤثر شناخته شدهاند و توانستهاند به عنوان رقیبی جدی برای تبلیغات اینترنتی ظاهر شوند.
منبع: http://www.mobilemarketer.com