تفاوت فروشگاه اینترنتی با کسب و کار اینترنتی

تفاوت فروشگاه اینترنتی با کسب و کار اینترنتی

وقتی عبارت"کسب و کار اینترنتی" به گوشمان می خورد اولین چیزی که فکر می کنیم تصور یک فروشگاه اینترنتی است بسیاری از ما هنوز درک درستی از یک تجارت مبتنی بر اینترنت نداریم در بسیاری اوقات همه فکر میکنند هر کسب و کار اینترنتی مساوی است با یک فروشگاه اینترنتی و با بدتر هر کسب و کار اینترنتی نیازمند یک فروشگاه اینترنتی است در حالیکه اینگونه نیست تفاوت های فروشگاه اینترنتی با کسب و کار اینترنتی خیلی زیاد و بسیار فاحش هستند تنها وجه مشترک این دو اینترنت است! این یعنی بدون داشتن اینترنت عملا کسب درآمد از هیچکدام آنها محقق نخواهد شد. که در ادامه به بررسی تفاوتهای این دو خواهیم پرداخت:

یک کسب و کار اینترنتی به وضوح به وب سایت، سامانه های اینترنتی و آنلاین، ایمیل مارکتینگ، کپی رایتینگ، ویدئو مارکتینگ، سوشیال مارکتینگ و ... نیازمند است.

 




مثلا کسی که یک درگاه پرداخت آنلاین نوشته و واسط بین فروشنده و خریدار و بانک شده یک تجارت مبتنی بر اینترنت دارد که حتی دیده هم نمی شود! یا یک سایت که به ازای کلیک روی سایت های دیگر به شما پول می دهد، عرضه کتاب صوتی، کسب درآمد از ثبت دامنه، فروش هاست و فضای ابری، فکس اینترنتی، فروش گواهینامه، کسب درآمد از ترافیک، بانکداری اینترنتی، خدمات آنلاین دولتی- رمز ارزها، ایمیل مارکتینگ، ویدئو مارکتینگ و..

حوزه تجارت الکترونیک شامل: کسب و کار اینترنتی، کسب و کار مبتنی بر شبکه های اجتماعی، فروشگاه اینترنتی و کسب و کار مبتنی بر اپلیکیشن موبایل، کسب و کارهای پیامکی و ussd و ... است کسب و کار اینترنتی دامنه و حوزه بسیار وسیعی را در بر می گیرد در حالی که در فروشگاه اینترنتی عرضه محصولات و خدمات بر پایه یک وب سایت فروشگاهی است، یک فروشگاه اینترنتی خود یکی از حوزه های کسب و کار اینترنتی است. کسب و کار اینترنتی میتواند وب اپلیکیشن، صفحات فرود، تاکسی های اینترنتی، سامانه های پیامکی، ارایه دهندگان خدمات پیک موتوری و کلا هر خدمتی که در قالب یک فروشگاه عرضه نمی شود یک کسب و کار مبتنی بر اینترنت می نامند. مثلا یک نفر ممکن است با فروش شیرینی کوکی یا گل آرایی در اینستاگرام برای خود درآمدی راه انداخته باشد، برای یک موضوعی، از راه ارایه مشاوره آنلاین یا آموزش آنلاین کسب درآمد کند در حالیکه فاقد فروشگاه است! یا یک نفر با ایجاد ربات اینستاگرام یا تلگرام و.... در نتیجه یک کسب و کار اینترنتی یعنی عرضه خدمات، محصولات برپایه اینترنت حتی به شرط عدم وجو فروشگاه، اما از سوی دیگر یک فروشگاه اینترنتی به دسته ای از کسب و کار اینترنتی اطلاق می شود که هسته طراحی آن یک فروشگاه واقعی است با این تفاوت که این یک واقعیت مجازی است و این فروشگاه تمامی خصوصیات فروشگاه های سنتی مرسوم در فلان خیابان را داراست بجز اینکه فاقد مکان فیزیکی است!

مدیریت موجودی انبار، ورود و خروج کالا، حجم فروش، کنترل سفارشات و... از ملزومات یک فروشگاه اینترنتی است.

کسب درآمد و کسب و کار اینترنتی می تواند شامل یکی از آیتم های زیر باشد:

واسطه‌ی اینترنتی 

آموزش

برنامه‌های کاربردی موبایل

خرید و فروش دامنه

مشاوره‌ی رسانه‌های اجتماعی

بلاگ‌نویس متخصص

خلق قالب های وب سایت 

داد و ستد سهام و فارکس

همکاری با تبلیغ‌کنندگان

بازاریابی اینترنتی

عکاسی و فروش عکس

فروش طرح های گرافیکی

فروش قالب و الگوی فایل های آماده

دقت فرمایید که فروشگاه اینترنتی زیربخشی از کسب و کار اینترنتی است و کسب و کار اینترنتی، زیر مجموعه تجارت الکترونیک است در تجارت الکترونیک هم با کسب و کار الکترونیک کاملا متفاوت است، تجارت الکترونیک یعنی خرید و فروش و داد و ستد از طریق درگاه های ارتباطی الکترونیکی نظیر اینترنت، ussd و شبکه های اینترانت داخلی اما در کسب و کار الکترونیک شکل ارایه کلیه فرایندهای کسب و کار سازمان از قبیل تولید، تحقیق و توسعه امور اداری، مالی، مدیریت نیروی انسانی، پشتیبانی و کسب و کار بر پایه ( الکترونیک) مطرح است. در حالی که در کسب و کار اینترنتی و یا فروشگاه اینترنتی تنها فرایند تجارت سازمان به صورت اینترنتی است و مابقی به شکل سنتی و یا مرسوم و یا بی نیاز به اینترنت دنبال خواهد شد. 

پس مفاهیم فروشگاه اینترنتی، کسب و کار اینترنتی، تجارت الکترونیک و کسب و کار الکترونیک، 4 موضوع متفاوت از هم هستند که تنها وجه مشترک این 4 نوع اینترنت است...

در تمامی این 4 مورد انواع اقسام تجارت ها رخ می دهد که شامل:

تجارتBussiness to Business – BB:  این نوع تجارت رد و بدل اطلاعات تجاری بین دو تاجر یا دو شرکت می باشد یعنی  تاجر اول که خود تولیدکننده است و در سایت خود تصویر و توضیحات کالا را قرار داده و امکان برقراری تماس مستقیم خود را با ارائه تلفن ، فاکس ، پست الکترونیک و ... ایجاد می کند و تاجر دوم که خریدار است ولی خود مصرف کننده نیست و درنظر دارد این کالا را به تنهایی یا به همراه کالاهای دیگر به مشتری مصرف کننده و به صورت عمده بفروشد.

تجارت Business to Consumer : بیشترین سهم در انجام تجارت الکترونیکی از نوع BC را خرده فروشی تشکیل می دهد.  تجارت بین فروشنده و خریدار که در حال حاضر جزو متداول ترین تراکنش ها در حیطه تجارت الکترونیکی بر روی اینترنت است و یک نوع  B2C محسوب می شود این نوع تجارت به معنای ارتباط مستقیم مصرف کننده تنهایی با تاجر یا تولید کننده و پرداخت بهای کالا از طریق اینترنت می باشد. تاجر یا تولید کننده در سایت تصویر وتوضیحات و بهای کالا را قرار داده و امکان خرید آن را به صورت مستقیم (online) را بری مصرف کننده ایجاد می کند

در این نوع فروشگاه که بعد از به وجود آمدن اینترنت پا به عرصه وجود گذاشت، فروشنده لیست و مشخصات کالاهای خود را در سایت قرار می‌دهد و خریدار پس از مراجعه به این سایت و مطالعهٔ مشخصات و ویژگی‌های کالا، نسبت به ثبت سفارش خرید از فروشگاه اقدام می‌کند. این سفارش‌ها پس از بررسی و تأیید نهایی توسط مسئولان سایت با توجه به نوع کالا و حجم و وزن آن توسط پیک موتوری، پست یا باربری به آدرس سفارش‌دهنده ارسال می‌شود و وجه کالا به روش‌های مختلف قابل پرداخت می‌باشد. امروزه تجارت الکترونیک در سر تا سر دنیا بسیار رواج پیدا کرده‌است.


اغلب پرداخت در این فروشگاه‌های اینترنتی به وسیله ابزارهای پرداخت الکترونیک قابل انجام است. کارت‌های پرداخت الکترونیک، چه به صورت مجازی (فقط قابل استفاده در فضای اینترنت) و چه به صورت فیزیکی اغلب قابل استفاده در چنین محیط‌هایی هستند. البته فروشگاه‌های اینترنتی محلی معمولاً قابلیت تحویل پول در هنگام دریافت کالا را نیز دارند، ولی در خریدهای اینترنتی جهانی معمولاً چنین امکانی فراهم نیست.


فروشگاه‌های موفق اینترنتی معمولاً ابتدا باید اعتماد مشتری را جلب نمایند تا به موفقیت دست بایند. بهترین قیمت همراه با کیفیت عرضه باید واقعی باشد. زیرا مشتریان در فضای مجازی به راحتی هر فروشگاهی را با دیگران مقایسه می‌کنند و تا به آن اطمینان نکنند دست به خرید نمی‌زنند.


خرید اینترنتی در جهان روز به روز به صرفه تر و مناسبتر از گذشته شده و اجازه مقایسه قیمت/کیفیت و خدمات کالا را به مصرف‌کنندگان می‌دهد. بدین ترتیب رضایت مشتریان بیش از پیش شده و اغلب ترجیح می‌دهند خرید خود را از اینترنت انجام دهند. در خیلی از موارد حتی خریداران کالای خود را در فروشگاه‌ها انتخاب و سپس آن را از اینترنت خریداری می‌کنند چون به صرفه تر خواهد بود. در برخی از نقاط جهان مانند آمریکا فروشهای اینترنتی از فروشهای حضوری پیشی گرفته‌است و این امر عرضه‌کنندگان را برآن داشته‌است که علاوه بر عرضه فیزیکی کالا/خدمات خود، عرضه اینترنتی را هم یکی از ملزمات خود بدانند.



پُر دانلودترين محصولات کازيو

پروپوزال طراحي وب سايت

پروپوزال طراحي وب سايت

دانلود نسخه جدید طرح پيشنهادي(پروپوزال) طراحی وب‌سایت ، لایه باز ، قابل ویرایش در Wordنسخه ۷ این پروپوزال در ۴۰ صفحه با طراحی فوق العاده جذاب و لوکس | جهت مشتریانی که قبلا خرید کرده اند رایگان اس..

499,000 تومان

پروپوزال تولید اپلیکیشن موبایل

پروپوزال تولید اپلیکیشن موبایل

دانلود نسخه جدید طرح پيشنهادي(پروپوزال) پروژه تولید اپلیکیشن موبایل ، لایه باز ، قابل ویرایش در Word نسخه ۷ این پروپوزال در ۴۰ صفحه با طراحی فوق العاده جذاب و لوکس | جهت مشتریانی که قبلا خرید ..

499,000 تومان

پروپوزال تولیدنرم افزار

پروپوزال تولیدنرم افزار

دانلود طرح پيشنهادي(پروپوزال) پروژه طراحی و تولید نرم افزار سفارشی ، لایه باز ، قابل ویرایش در Word نسخه 7  این نسخه برای مشتریانی که قبلا  خرید کرده اند رایگان است. برنامه نویس هستید؟..

499,000 تومان