SAN و NAS چیست!؟

NAS و SAN چیست!؟

چندین راهکار در دنیای فناوری اطلاعات برای سیستم‌های ذخیره‌سازی اطلاعات وجود دارد که مهمترین آنها در جهان چهار مدل است که به ترتیب:  DAS یا ذخیره ساز مستقیم متصل-  SANیا شبکه ذخیره‌سازی اطلاعات  و NAS یا سرورهای ذخیره ساز تحت شبکه (NAS) و در نهایت ذخیره سازهای ابری  CS است. که معروف ترین راهکارها SAN و NAS هستند که هر دو راهکارهایی برای ذخیره‌سازی دیتا در شبکه را ارائه می دهند. راهکارهای ذخیره‌سازی NAS و SAN به گونه ای مکمل یکدیگر هستند و بسیاری از سازمانهای بزرگ از مجموع هر دو روش برای ذخیره‌سازی داده ها استفاده می کنند. اما در اکثر مواقع سازمان ها باید متناسب با الزامات و اولویت ها، بودجه مورد نیاز برای ذخیره‌سازی داده را بهینه سازی کنند.

NAS یا   Network Attached Storage  دستگاه ذخیره ساز متصل به شبکه

تجهیزات ذخیره‌سازی متصل به شبکه NAS بطور مستقیم و با استفاده از کابل شبکه یا فیبر نوری به شبکه داخلی متصل می شود و در  شبکه بصورت اشتراکی بین چندین سیستم و سرور قابل استفاده می باشند.  

NAS یک دستگاه ذخیره‌سازی است که ترکیبی از یک یا چند هارد دیسک معمولی IDE یا SATA در محفظه ذخیره‌سازی آرایه ای است و از طریق یک پورت شبکه به روتر یا سوییچ می شود. بعضی از این محفظه های NAS دارای فن های تهویه برای محافظت درایوهای سخت از گرمای بیش از حد هستند.

مزایای NAS:

مناسب برای سازمان های کوچک

امکان ذخیره‌سازی حجم بیشتر اطلاعات 

پشتیبان گیری خودکار

انجام پشتیبان گیری خودکار



SAN چیست

SAN  یا   Storage Area Network به فارسی شبکه ذخیره‌سازی اطلاعات: راهکاری است برای ذخیره سازی است و تجهیزات SAN در واقع  شبکه‌ای اختصاصی است جهت ذخیره‌سازی داده‌های سرورها و سیستمها. این شبکه از طریق شبکه داخلی سازمان و کاربران  در دسترس نیست. در این راهکار از ایجاد ترافیک‌ شبکه هنگام ذخیره‌سازی اطلاعات که یکی از عوامل مهم در شبکه است جلوگیری می کند.

راهکار SAN دارای  سرعتی  بیشتر است و  تأخیر کمتری در ذخیره و بازیابی اطلاعات دارد زیرا بواسطه مستقل بودن شبکه آن راندمان بهتری دارد. در حقیقت یک شبکه ذخیره‌سازی مستقل از شبکه سازمان است که از طریق فیبرنوری میتواند به شبکه متصل شود. 

مزایای SAN:

مناسب برای سازمان های متوسط و بزرگ

پشتیبان گیری و بازگردانی سریع

دسترس پذیری سریع

کاهش هزینه ذخیره‌سازی داده‌ها

مدیریت یکپارچه

امنیت بالا


پُر دانلودترين محصولات کازيو

پروپوزال طراحي وب سايت

پروپوزال طراحي وب سايت

دانلود نسخه جدید طرح پيشنهادي(پروپوزال) طراحی وب‌سایت ، لایه باز ، قابل ویرایش در Wordنسخه ۷ این پروپوزال در ۴۰ صفحه با طراحی فوق العاده جذاب و لوکس | جهت مشتریانی که قبلا خرید کرده اند رایگان اس..

499,000 تومان

پروپوزال تولید اپلیکیشن موبایل

پروپوزال تولید اپلیکیشن موبایل

دانلود نسخه جدید طرح پيشنهادي(پروپوزال) پروژه تولید اپلیکیشن موبایل ، لایه باز ، قابل ویرایش در Word نسخه ۷ این پروپوزال در ۴۰ صفحه با طراحی فوق العاده جذاب و لوکس | جهت مشتریانی که قبلا خرید ..

499,000 تومان

پروپوزال تولیدنرم افزار

پروپوزال تولیدنرم افزار

دانلود طرح پيشنهادي(پروپوزال) پروژه طراحی و تولید نرم افزار سفارشی ، لایه باز ، قابل ویرایش در Word نسخه 7  این نسخه برای مشتریانی که قبلا  خرید کرده اند رایگان است. برنامه نویس هستید؟..

499,000 تومان