آیا بحران جدیدی فرا می‌رسد؟

آیا بحران جدیدی فرا می‌رسد؟

کرونا خیلی سریع و ساده تبدیل شد به یک اپیدمی جهانی سخت! جبری برای همه است و گویی گریزی از آن نیست؛ همه را خانه‌نشین کرد و برخی را زمین‌گیر! بزرگترین آسیب را به اقتصاد جهان وارد کرد و بسیاری از کسب و کارها را بطور کل فلج نمود اما این سرآغاز داستان است پیش‌بینی می‌شود درد بی‌نانی منجر به بی‌جانی حتی بدون ویروس شود میلیون‌ها شغل یا از بین رفتند و یا در حال از بین رفتن‌ هستند. اما این وسط پرسش‌های زیادی مطرح است:

"آیا بحران جدیدی در حال آمدن است؟"

"چگونه تجارت خود را با این شرایط خاص تطبیق دهیم؟"

"آیا باید مدل کسب و کار خود را تغییر دهیم؟"

"اگر فعالیت فعلی خود را تعطیل کردیم، چگونه می توانیم آنرا به نحوه‌ی دیگری انجام دهیم؟"

"آیا هنوز باید محصولات خود را تبلیغ کنیم؟"

"چگونه محصولات خود را در این دوره تبلیغ کنیم؟"

"فکر می کنید چه مدت این COVID-19 دوام داشته باشد؟"

 شبیه این پرسش‌ها همزمان روی لب و گوش همه افراد جاری است. شکی نیست که بحران کرونا جدی است و به این زودی قابل رفع نیست در این بین مردم و بازارها زمان سختی را در پیش دارند. یک بحران اپیدمیولوژیک که حداقل تا 5 ماه آینده نیز داوم خواهد داشت و به دنبال آن یک بحران اقتصادی پیش بینی می شود که اگر بازارها در دوره بعدی بیش از حد سقوط کنند، حداقل دو سال طول می‌کشد تا به رشد مناسب قبل از بحران باز گردد. 

 

اما در این دوره و در بحث تجارت سنتی و یا تجارت الکترونیک، عرضه و فروش برخی از دسته‌بندی محصولات کاهش می یابد، به طور کلی، ما شاهد افزایش جزئی در بحث تجارت الکترونیک خواهیم بود، به خصوص اکنون که همه در خانه نشسته‌اند اما نه فقط برای این مدت بلکه بعد از گذراندن اثر روانی "مبارزه یا فرار" با این چالش، گرایش به سمت و سوی تجارت الکترونیک پس از واقعه‌ی تلخ کرونا همچنان ادامه خواهد یافت و روز افزون‌تر از پیش خواهد شد. جامعه جهانی مبتنی بر مصرف است و به زودی خواهید دید که توصیه های سیاستمداران برای شروع دوباره مصرف مردم سبب رشد و بهبود اقتصاد کشورها خواهد شد. بنابراین شکی نیست که سفارشات محصولات اساسی و مواد مصرفی خاص در دوره بعد از آن نیز افزایش می‌یابد.

اینها را نگفتم که ناامید شوید بلکه باید به این فکر کنید که با بستر موجود و شرایط خاص چطور کسب و کارتان را نجات دهید. لازم است بیش از پیش فروشگاه‌های آجری و سیمانی به صورت آنلاین به اینترنت مهاجرت کنند زیرا فعالیت آفلاین آنها به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. همچنان که می‌دانید: مردم به خرید محصولات مورد نیاز خود از طریق اینترنت ادامه خواهند داد و اگرچه لزوما نه هر محصولی،.. اما نحوه و پروسه‌ی ارایه محصول می‌تواند منجر به خرید هر محصولی نیز شود! از طرفی رفتار ما به عنوان مشتری نیز کاملاً تغییر می‌کند، زیرا نیاز مردم بیشتر به محصولات اساسی است و همچنین به قیمت محصول و کیفیت و کمیت آنچه می‌خرند بطور مستقیم بستگی دارد. 

نجات کسب و کار از بحران کرونا ملحق شدن به اقیانوس اینترنت است. 


 

مانند سال 2009 نیست که رکود اقتصادی باشد اکنون مردم پول دارند، فقط برای لحظه‌ای به تلویزیون نگاه می‌کنند اخبار را چک می‌کنند و هیچ کاری نمی‌کنند چون ترسیده اند. اما شما باید راهکارهای منطبق با نیازهای آنها را ارایه کنید و با نیازهای جدید مشتریان سازگار شوید. بسیاری از تغییرات در بحران همچنین می‌تواند به معنای بسیاری از فرصتهای تجاری باشد. باید از این تهدید فرصت ساخت. 

تبدیل کسب و کار سنتی به الکترونیکی نگرانی‌های فروش خود را هم دارد اما به خاطر داشته باشید که کافیست یک بار یک مشتری تجربه‌ی خوبی از خرید محصول از کسب و کار الکترونیکی شما داشته باشد، بسیاری از افراد اولین تجربه‌ي خرید خود را از یک فروشگاه تجارت الکترونیکی در دوره بعدی هم تکرار خواهند کرد بنابراین هراس از فروش نداشته باشید، تغییر مدل کسب و کار، فراهم سازی بستر، عرضه محصولات خوب با قیمت مناسب و پشتیبانی مناسب کمک می‌کند حتی در خانه هم بتوانید یک مدل موفق تجارت الکترونیکی را پیش ببرید. قطعا می پرسید مدل تجارت الکترونیک برای هر شغلی نمی شود! این نگرانی تا حدودی درست است اما دقت کنید باید دید در چنین شرایطی چه صنفی در حال رشد است و کدامیک در حال سقوط؟ شاید نیاز باشد شغلتان را به سرعت تغییر دهید!

 

واضح است که در حال حاضر برخی صنایع با کاهش روبرو شده اند: گردشگری، مد، زیبایی، املاک و مستغلات، بیمه، ساخت و ساز و محصولاتی مانند اسباب بازی، ساعت هوشمند، عطر و تجهیزات فضای باز. برخی نیز 20-35٪ یا شاید 40٪ کاهش یافته اند. بنابراین چه آنها بصورت آنلاین(الکترونیکی) عرضه کنید چه آفلاین (سنتی) فرقی نمی‌کند. بنابراین شاید مجبور شوید حتی محصولی که عرضه می‌کنید را تغییر دهید. زیرا در عین حال که این اصناف رو به نابودی هستند بسیاری از صنایع یا دسته بندی کالاها یا محصولات خاص رو به رشد هستند: مواد غذایی، مراقبتهای بهداشتی، رسانه ها، امور مالی، ضد عفونی کننده، بهداشت شخصی و مراقبتی، محصولات مد، زیبایی و لوازم آرایشی تمیز کننده خانگی، دستگاه تصفیه هوا، محصولات مراقبت از حیوانات، کتاب، اسباب بازی، دفتر، دفاتر، لوازم اداری، لپ تاپ، چاپگر، تلویزیون، وسایل آشپزی، دستگاههای برش، اپیلاتورها، سشوار، تجهیزات بدنسازی، لوازم جانبی مذهبی!

 

شما باید به نتایج جستجوی کاربران Google Trends نگاهی بیندازید تا ببینید که اکنون بیشتر محصولات مورد نظر در کدام مکان جستجو شده اند و کدام یک دیگر روند مصرف ندارند. همچنین می توانید برای شناسایی فرصت های شغلی جدید، محصولات دیگری مانند لوازم جانبی محصولات اصلی خود را جستجو کنید. به کمک این داده‌ها گزارشات Google Analytics می توانید تصمیمات آگاهانه ای بگیرید.

 تنها چیزی که در گام نخست لازم دارید یک لپ تاپ یا رایانه شخصی و همچنین پرینتر و ارتباط اینترنت است. همه ما به چنین ابزارهایی احتیاج داریم تا بتوانیم از خانه کار کنیم. باید چیزی را عرضه کنید که نیاز مشتریان را در شرایط فعلی برآورده سازد.

 

چگونه تجارت خود را با این بحران سازگار کنیم؟

 

شما باید شغل خود را برای ۵ ماه آینده آماده کنید، زیرا بعد از این مدت، اوضاع به یک نرمالیته جدید تبدیل می‌شود-این یعنی شرایط به حالت عادی قبل بر نمی گردد، زیرا جهان ارزش‌های جدید خود را دوباره تعریف می‌کند و عادی بودن جدید را ایجاد می‌کند-.


هر بحران اقتصادی عملاً لحظه‌ای از نوآوری و تعدیل است. برخی از شما بعد از این بحران بهتر ظاهر خواهید شد، برخی دیگر عملکرد کمتری خواهند داشت، اما بیشترین پیروزی کسانی خواهد بود که می‌دانند چگونه خود و کسب و کار خود را با شرایط خاص سازگار کنند.

 

بنابراین، تیم خود را از همیشه نزدیکتر نگه دارید و در کنار آنها به دنبال راه حل باشید. به زودی نتایج را مشاهده خواهید کرد. به نظرم اکنون فرصت بسیار خوبی برای هریک از ماست تا مهارت های رهبری خود را نشان دهیم. شما افراد ارزشمندی دارید و در کنار هم می توانید راه حل هایی برای انطباق با بازار، نیازهای مشتریان و امکانات خود پیدا کنید. اگر موفق به انجام این کار شوید، در پایان، از همیشه قوی‌تر خواهید بود و با یک تیم متحدتر همواره رو رشد خواهی بود.

این سناریو را در نظر بگیرد فروش خودرو بدلیل از بین رفتن امکان مسافرت، صنعت خودرو را با چالش وخیمی مواجه کرده پیشنهادتان برای استفاده از خط تولید دستگاه تنفس مصنوعی بجای خودرو چیست!؟

این همان چیزی است که سازگاری شما را در بحرانی شبیه کرونا مشخص می‌کند و سبب نجات کسب و کار و شغل بسیاری خواهد شد در عین حال مسئولیت اجتماعی و نیاز جدید مشتری را رفع خواهد کرد. این سناریو همان دستور ترامپ به شرکت خودروسازی جنرال موتورز برای راه‌اندازی خط تولید دستگاه ونتیلاتور بود!

 

شاید ناچارا مجبور شدید تجارت خود را ببندید یا به زودی تعطیل کنید زیرا هیچ راه حل برای شما وجود ندارد، فکر میکنم در آن صورت حداقل آنقدر وقت دارید تا چیزهای زیادی را یاد بگیرید. این یک فرصت برای مطالعه، برنامه‌ریزی و درک بهتر نیازهای مصرف کننده است تا ببینیم پس از این بحران چه تغییری روی خواهد داد تا حداقل پس از ۵ ماه تنفس بدنبال ایده جدید و یا تغییر مدل کسب و کار باشید.

 

یک تمرین انجام دهید. همراه مشتریان خود باشید و به آنها نشان دهید که در این مدت هم به آنها اهمیت می دهید. زیرا اگر به آنها نزدیک باشید، در دراز مدت برنده خواهید شد. بعد از این دوره شما برنده خواهید شد زیرا دنیا همکنون در خانه است، آنها می خواهند شما را دنبال کنند، آنها می خواهند با شما باشند، آنها می خواهند راه حل های شما را ببینند. اگر راه حل هایی برای مشتری های خود داشته باشید، آنها بعد از این مدت به یاد خواهند آورد، چه کسی بهترین راه حل ها را ارایه کرده است و چه کسانی هستند که به آنها اهمیت داده اند. مردم شما را به یاد خواهند آورد 

از مشتریان خود در این مدت به آنچه نیاز دارند بپرسید. چه چیزی به آنها کمک می‌کند که این روزها، داشته باشند آنچه را که بیشتر از آنها از دریافت شما قدردانی می کنند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که با آنچه می‌گویند سازگار شوید. بنابراین، به نیازهای مشتری خود پاسخ دهید.

در اسرع وقت از طریق تلفن، گپ، ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی به مشتریان خود پاسخ دهید و سعی کنید با آنها همدلی و کمک کنید. سپس فروش رخ خواهد داد.

شفاف باشید و به طور مداوم با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید. فراموش نکنید: ارتباط برقرار کنید، ارتباط برقرار کنید، ارتباط برقرار کنید!

انعطاف پذیر باشید، نسبت به وفاداری مشتریان اقدام سریع و متمرکز کنید.

بیش از حد وحشت نکنید، یا قادرید یا نیستید که سازگار شوید. حالت دیگری نیست! در هر تغییری شما چیزی از دست نمی‌دهید بدترین حالت کسب تجربه‌ی خاص و بیشتر است. کمی استرس در ابتدا می‌تواند مفید باشد و می‌تواند به شما در حرکت در جهت صحیح کمک کند، اما استرس بیش از حد منجر به فلج روانی و عملکرد شما می شود.

سهام خود را در جایی افزایش دهید که انتظار دارید تقاضا افزایش یابد یا جایی که فکر می کنید تولیدکنندگان با تأخیر در محصولات مواجه هستند.

برای کاهش هزینه خرید با تولیدکننده صحبت کنید. به این ترتیب شما می توانید قیمت بهتری را به مشتریان خود ارائه دهید تا در این مدت آنها توانایی خرید کالای شما را داشته باشند.

با تولید کنندگان جدید، ترجیحا محلی، همکاری کنید. خوب است در صورت امکان منابع بیشتری تهیه کنید.

روزانه با سازندگان صحبت کنید تا نیاز محصولات را برطرف کنید.

برای پوشیدن دستکش و ماسک محافظ با پیک ها صحبت کنید و اغلب وسایل نقلیه و بسته های حمل و نقل را ضد عفونی کنید، یا در صورت تحویل این کار را انجام دهید.

در صورت امکان کار از خانه را ارتقا دهید.

به یک برنامه روزانه و یک برنامه هفتگی فکر کنید، اما در عین حال بسته به آنچه در بازار اتفاق می افتد بسیار انعطاف‌پذیر باشید.

محتوای جدید ایجاد کنید و محتوای موجود را به روز کنید. با ایجاد پست های وبلاگ، آموزش و فیلم به مردم نحوه استفاده از محصولات خود را نشان دهید. به مشتریان و مشتریان بالقوه خود نشان دهید که محصولات شما چگونه به آنها کمک خواهد کرد.

 

از انرژی خود برای ایجاد خلاقیت استفاده کنید، آن را با اخبار منفی و انواع نظریه های توطئه در شبکه‌های اجتماعی مصرف نکنید. روی محصولات خود، روابط مشتری، مراقبت از مشتری کار کنید، دیجیتال مارکتینگ را فراموش نکنید. در این دوره قهرمان شوید! اقتصاد جهانی برای یافتن نیازهای جدید مشتریان به شما متکی است. شما باید پیام‌ها و رویکردها را برای نحوه فروش کالاهایی که نیازهای مردم را برآورده می‌کند، تغییر دهید. آنها را ترغیب کنید که بخرند، مصرف کنند! بنابراین، سعی کنید در امان باشید، به جای تماشای اخبار زیاد در تلویزیون، یک کتاب بخوانید و سعی کنید این روزها زیاد کرونا ننوشید :)

 


پُر دانلودترين محصولات کازيو

پروپوزال طراحي وب سايت

پروپوزال طراحي وب سايت

دانلود نسخه جدید طرح پيشنهادي(پروپوزال) طراحی وب‌سایت ، لایه باز ، قابل ویرایش در Wordنسخه ۷ این پروپوزال در ۴۰ صفحه با طراحی فوق العاده جذاب و لوکس | جهت مشتریانی که قبلا خرید کرده اند رایگان اس..

499,000 تومان

پروپوزال تولید اپلیکیشن موبایل

پروپوزال تولید اپلیکیشن موبایل

دانلود نسخه جدید طرح پيشنهادي(پروپوزال) پروژه تولید اپلیکیشن موبایل ، لایه باز ، قابل ویرایش در Word نسخه ۷ این پروپوزال در ۴۰ صفحه با طراحی فوق العاده جذاب و لوکس | جهت مشتریانی که قبلا خرید ..

499,000 تومان

پروپوزال تولیدنرم افزار

پروپوزال تولیدنرم افزار

دانلود طرح پيشنهادي(پروپوزال) پروژه طراحی و تولید نرم افزار سفارشی ، لایه باز ، قابل ویرایش در Word نسخه 7  این نسخه برای مشتریانی که قبلا  خرید کرده اند رایگان است. برنامه نویس هستید؟..

499,000 تومان