نظام آراستگی یا 5S چیست!؟

نظام آراستگی یا 5S چیست!؟

..

در اوایل قرن بیستم رهبران شرکت تویوتای ژاپن سیستمی را بنا نهادند که به تولید ناب  مشهور شد تولید ناب، یک روش کار شده‌ی موفق برای پوشش فرایندهایی مدیریتی در افزایش کیفیت تولیدات و کاهش نرخ خرابی‌ها این سازمان شد که شامل مجموعه‌ای از ابزارها و راهکارهاست. در کنار ابزارهایی نظیر چارچوب کایزن، کانبان، جیدوکا و برخی دیگر، نظام آراستگی نیز بخشی اساسی از سیستم تولید این سازمان شد و هدف غایی آن بهبود و نظم و نظام فضای کاری است تا بتوان بر اساس آن به نتایج همیشگی و خوب دست یافت. این ابزار به حدی موفق بوده که در سطح جهانی و در کلیه‌ی کسب و کارهای کوچک و بزرگ تجویز شده است و بی‌شک بدون داشتن نظام آراستگی و با افزایش ارزش محصولات یا خدمات مشتریان وجود فضای کثیف و فشرده، نامنظم و نامرتب سبب بروز اشتباهات، کاهش تولید و حتی حوادث بسیاری خواهد شد به نحوی که این وقایع منفی بر تمام ماهیت یک شرکت تاثیر ناخوشایندی خواهد گذاشت. بنابراین با تکیه بر یک سیستم موثر و با داشتن یک روشی سازماندهی شده، امکان تولید دقیق، باکیفیت و با سرعت میسر خواهد شد. نظام آراستگی یا 5S شامل اختصاری از پنج S است و به اصطلاح به (فایو اس) معروف است. این پنج S تعیین‌کننده‌ی روشی برای ساماندهی محیط کار جهت بهبود کیفیت و افزایش بهره‌وری و کاهش اتلاف منابع و انرژی هستند. که شامل:ساماندهی ( Seiri)- نظم و ترتیب  (Seiton)- پاکیزه‌‌گی  (Seiso)-استانداردسازی  (Seiketsu)- حفظ و نگهداری  (Shitsuke)- می‌باشد و مبنای استفاده از این نظام امروزه در جای‌جای کسب و کارهای دنیا در حال پیاده‌سازی و لزوم بهره‌گیری از آن بدلیل تاثیر بسیار زیادش بر روی تجارت کاملاً ضرورت دارد..



پُر دانلودترين محصولات کازيو

پروپوزال طراحي وب سايت

پروپوزال طراحي وب سايت

دانلود نسخه جدید طرح پيشنهادي(پروپوزال) طراحی وب‌سایت ، لایه باز ، قابل ویرایش در Wordنسخه ۷ این پروپوزال در ۴۰ صفحه با طراحی فوق العاده جذاب و لوکس | جهت مشتریانی که قبلا خرید کرده اند رایگان اس..

499,000 تومان

پروپوزال تولید اپلیکیشن موبایل

پروپوزال تولید اپلیکیشن موبایل

دانلود نسخه جدید طرح پيشنهادي(پروپوزال) پروژه تولید اپلیکیشن موبایل ، لایه باز ، قابل ویرایش در Word نسخه ۷ این پروپوزال در ۴۰ صفحه با طراحی فوق العاده جذاب و لوکس | جهت مشتریانی که قبلا خرید ..

499,000 تومان

پروپوزال تولیدنرم افزار

پروپوزال تولیدنرم افزار

دانلود طرح پيشنهادي(پروپوزال) پروژه طراحی و تولید نرم افزار سفارشی ، لایه باز ، قابل ویرایش در Word نسخه 7  این نسخه برای مشتریانی که قبلا  خرید کرده اند رایگان است. برنامه نویس هستید؟..

499,000 تومان