ITIL چیست؟
ITIL چیست؟
..
اکثر کسب و کارهای امروزی ر پایهی فناوری اطلاعات استوار هستند. رشد سازمان در کنار افزایش حجم سرویسها و تجهیزات به شدت نیاز به ارایهی خدمات مهندسی شده بر پایه یک الگوریتم بینالمللی امری ضروری است. این یعنی هر سازمانی طیف وسیعی از خدمات را بر پایهی فناوری اطلاعات به مشتریان یا کاربران نهایی عرضه میکند بنابراین بدون داشتن یک روش تمرین شده، عملاً سازمانها زیر بار مدیریت غلط گرفتار خواهند شد. راهکارها و روشهای بسیاری برای مدیریت خدمات در سطح جهانی عرضه شده که مشهورترین، محبوبترین و پرکاربردترین آنها چارچوب بهروش ITIL است. ITIL که مخفف کتابخانهی زیرساخت فناوری اطلاعات است بیش از ۲۰-سال است.در یک جمله، ITIL: بهترین تمرینات برای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات است! بنابراین هدف کلی آن مدیریت خدمات انفورماتیک است (اگرچه اخیراً استفاده از این چارچوب برای کلیه مراکز و واحدهای خدماتی غیر انفورماتیکی سازمانها هم پیشنهاد شده است!) این بهروش شما را قادر میسازد تا در خصوص بهبود عملکرد خدمات و خلق ارزش قدم بردارید. این چارچوب یک استاندارد نیست و سازمان شما، با یا بدون آن، ممیزی نخواهد شد به عبارتی اگر آنرا بکار نبرید کسی یا ناظری، سازمان شما را بازخواست نخواهد کرد و الزام و دستورالعملی اجرایی شبیه استاندارد ISO و... هم نیست بلکه شامل مجموعهای از بهروشهایی است که طی 20 سال در جهان مورد استفاده قرار گرفته است. بنابراین ارزیابی انطباق پیاده سازی آن توسط هیچ شخص ثالث یا سازمان مستقلی انجام نخواهد شد و مدرک بین المللی ITIL نیز صرفاٌ برای افراد است نه سازمانها! این چارچوب، همپوشانی بسیار گستردهای دارد و تمام سازمان را تحت لوای خود قرار خواهد داد. فراموش نکنید که رسیدن به این نتایج مطلوب، دشوار نیست و تنها چیزی که باید توسط ITIL پوشش داده شود تا نتایج بهتر به دست آید. فهم کلی مدیریت است! این یعنی با ITIL میتوانید انقلابی در خصوص ارایهی خدمات در سازمان به پا کنید.