مهندس شبکه های اجتماعی باشید!

مهندس شبکه های اجتماعی باشید!


مهندسی در حقیقت به افرادی که توانایی حل و تحلیل یک هندسه را دارند گفته می شود و  امروزه گسترش روز افزودن شبکه های اجتماعی دیگر برای سرگرمی نیست مبحث تجارت رو به رشد مبتنی بر این شبکه ها هر روز بیش از قبل مورد توجه بوده و هست.

ایجاد استراتژی کارآمد برای مدیریت هرچه بهتر شبکه‌های اجتماعی

افراد امروزه بیشتر وقت خود را صرف جستجو در شبکه‌های اجتماعی، با هدف یافتن محتوای مورد نیاز خود و یا سرگرمی می‌نمایند. این بدین معناست که اگر بخواهند کالایی را خریداری نمایند، به صفحه فروشگاهی آن کالا بر روی "اینستاگرام" و یا کانال‌های فروشگاهی موجود در "تلگرام" مراجعه نموده، کالا مورد نظر خود را با دیگر کالاهای مشابه مقایسه کرده و سرانجام کالای مورد نظر خود را بدون اتلاف وقت در ترافیک و بی نیاز از جستجو در بازار برای کالا مورد نظر، تهیه می‌کنند که این سهولت در انجام کار‌های روزانه را مدیون تکنولوژی و دنیای دیجیتال هستیم. بدیهی است که پس از گذشت مدتی تعداد این پایگاه‌های اطلاعاتی، فروشگاهی، سرگرمی و غیره در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی رو به افزایش می‌رود، و طبیعتا رقابت در میان مدیران این پایگاه‌ها نیز چندین برابر خواهد شد.

 

سوالاتی نظیر سوالات زیر می‌تواند ذهن هر خواننده‌ای را به خود درگیر کند:


چه عواملی می‌تواند یک مدیر را پیروز این چالش نماید؟

چه عواملی می‌تواند یک پایگاه موجود در شبکه‌ی اجتماعی را نسبت به دیگر رقبای خود منحصر به فرد نماید؟

چگونگی مدیریت این پایگاه ها چه نقشی را در این تورنومنت ایفا می‌نماید؟

 فرض کنید شما قصد دارید کالایی را به واسطه‌ی شبکه‌های اجتماعی خریداری کنید و یا به دنبال اطلاعات مورد نیاز خود هستید. آیا نحوه برخورد مسئول یا مدیر آن پایگاه اطلاعاتی یا فروشگاهی بر تصمیم شما تاثیر خواهد داشت؟ آیا نحوه طبقه‌بندی اطلاعات و یا دسته بندی کالای مورد نظر نظر شما را به خود جلب می‌نماید؟ آیا زمان در پاسخگویی به شما در چرخه تصمیم‌گیریتان تاثیر دارد؟ آیا توضیحات و کپشن محصولات و خدمات در این پایگاه‌ها، برای شما مهم است؟ پس از اندکی تامل پاسخ این سوالات را با “بله” بیان خواهید نمود.


         بنابراین مدیریت شبکه‌های اجتماعی  به صورت پویا و فعال می‌تواند یکی از اصلی‌ترین عوامل کسب موفقیت در زمینه توسعه فعالیت تجاری شما درر شبکه‌های اجتماعی باشد.


چه چیز کسب و کار در فضای مجازی را رونق می‌بخشد؟


شاید راه‌اندازی یک صفحه با محتوای فروشگاهی، سرگرمی، تجاری و غیره کار مشکلی نباشد و هر فردی بتواتند برای خود یک پایگاه راه‌اندازی نموده و به راحتی شروع به فعالیت کند، اما ممکن است تمام این پایگاه‌ها نتوانند در آینده‌ی کاری خود با موفقیتی چشم‌گیر روبه‌رو شوند و عاملی که می‌تواند شما را در بین رقبای خود منحصر به فرد و پر مخاطب سازد، برنامه‌ریزی و ایجاد استراتژی برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی موردد نظر شما می‌باشد. اگر شما قصد راه‌اندازی یک صفحه و یا کانال با مضمون فروشگاهی،، علمی، سرگرمی و غیره در شبکه‌های اجتماعی را دارید، می‌بایست کار خود را با مدریت پویا، برنامه‌ریزی دقیق و استراتژی شبکه‌های اجتماعی آغاز نمایید تا بتوانید در میان دیگر پایگاه‌ها و رقبای خود حرفی برای گفتن داشته باشید. در ادامه راهنمایی‌ها و آموزش‌های لازم که برای طراحی یک استراتژی قدرتمند برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی به آن‌ها نیاز دارید را نام برده و مورد بررسی قرار خواهیم داد.


هفت گام اساسی برای ایجاد استراتژی قدرتمند در زمینه مدیریت شبکه‌های اجتماعی عبارتند از:


پس از ایجاد پایگاه مورد نظر اهداف خود را معین نمایید.


توجه داشته باشید مشخص کردن اهداف در ابتدای کار می‌تواند گام بلندی در راستای موفقیت در مدیریت شبکه‌های اجتماعی باشد. پس نیاز‌ها و اهداف را تعیین نموده و درر رابطه با چگونگی تحقق این اهداف تصمیمات اولیه مانند؛ نام پایگاه، زمینه فعالیت آن وو دیگر موارد را اتخاذ نمایید.  نکته قابل توجه دیگر این است که اهداف خود را تا جای ممکن محدود نمایید زیرا در نظر گرفتن چند هدف متفاوت، تمرکز حواس را از شما صلب خواهد کرد، و در آخر هیچ‌ یک از اهداف مورد نظر محقق نمی‌شوند. توصیه ما به شما در نظر گرفتن دو هدف اصلی و دو هدف فرعی مرتبط با اهداف اصلی است.

 

استراتژی شبکه های اجتماعی  | تعیین نمودن محدوده برای اهداف


مشخص نمودن محدوده برای اهداف پیش رو بدان معناست که شما می‌بایست استاندارد‌هایی را برای آینده مشخص نموده و به محض دستیابی به آن استاندارد‌ها خواهید دریافت که هدف ما محقق شده است. برای مثال اگر اولین هدف اصلی شما جمع‌آوری یوزر و خریداران است، باید برای این هدف برنامه‌ریزی کنید که این برنامه‌ریزی شامل؛ تعداد مورد نظر اعضا، کیفیت اعضا و موارد بسیار زیاد دیگری باشد. بلند پروازی در انتخاب اهداف و تعیین محدوده برای آن‌ها می‌تواند همه چیز را خراب کند. بعضی افراد اهداف خود را بلندپروازانه و دور از دسترس انتخاب می‌کنند و از طرفی دیگر خود را برای شکست در تحقق ان هدف آماده می‌کنند که علاوه بر وجود آمادگی برای شکست بازهم می‌تواند دلسردی مدیر شبکه اجتماعی را به ارمغان آورد.

         در نظر داشته باشید تعیین اهداف مشخص و محدوده زمانی یکی از اساسی‌ترین شاخصه‌های هدف‌گذاری می‌باشند، البته به آن شرط که به درستی و با منطق برنامه‌ریزی شوند.

شناسایی اعضا فعال و طرفداران اطلاعات شما و یا مشتریان ایده‌آل


در بسیاری از پایگاه‌های بوجود آمده مشاهده شده است که پس از مدتی، فعالیت مدیریت شبکه اجتماعی درصفحه‌های اطلاعاتی و سرگرمی کاهش یافته و در صفحه‌هایی فروشگاهی و تجاری به سبب کاهش متقاضیان دچار زیان دهی می‌شوند که یکی از دلایلل عمده آن می‌تواند نداشتن شناخت از نیاز‌های متقاضیان و مشتریان باشد. شناختی دقیق از مخاطبان و مشتریان و همچنین نیاز‌های آنها سبب می‌شود که  بتوانید مطالب پر‌طرفدار، اطلاعات کارآمد و محصولات مورد نیاز مخاطبان را با توجه به زمان و مکان زندگی آن‌ها برایشان فراهم نماییدکه این امر موجب افزایش بازدید و در نهایت موجب سود‌دهی بالاتر و پیشرفت چشمگیر می‌شود.

بررسی نتایج و مدیریت آنها به طور دائم


این مرحله از طراحی استراتژی برای مدیریتی پویا را می‌توان از مهم ترین عوامل پیشرفت و توسعه کسب‌وکار شما در این شبکه‌ها دانست. زیرا شما با زیر نظر گرفتن نتایج بدست آمده از یک دوره فعالیت، می‌توانید به صحیح یا نا درست بودن استراتژی که در دستور کار خود قرار داده‌اید پی برده و با اصلاح استراتژی نادرست و یا با گسترش دادن گونه صحیح آن، در جهت پیشرفت گام بردارید. در حقیقت در این مرحله باید ارزیابی همه‌جانبه و مستمری را بر مخاطبانتان داشته باشید. مخاطبان چه محتوایی را برای شبکه‌های اجتماعی را بیشتر پسندیدند، نسبت به کدام محتوا واکنش بیشتری از خود نشان دادند، جقدر در کمپین‌ها و نظرسنجی‌های شما مشارکت داشته‌اند و از این دست ارزیابی‌ها که جمع‌آوری داده‌های آن خیلی هم سخت نخواهد بود.

انتخاب شبکه اجتماعی کارآمد، مناسب با اهداف فعالیت


بسیاری از مدیران صفحه‌ها در شبکه‌های اجتماعی، بدون تحقیق و یافتن شبکه‌ی اجتماعی مناسب با اهدافشان سعی دارند درانواع این شبکه‌ها فعالیت نموده و فعالیت خود را به صورت مستمر پیش بگیرند. در حالی که می‌توانند با بررسی نیاز مخاطبان در هر یک ار شبکه‌های اجتماعی، بدون تلف کردن وقت و هزینه خود، تمام انرژی خود را در فضایی مناسب سرمایه‌گذاری نمایند و شاهد پیشرفت روز افزون خود باشند. در ابتدا می‌بایست دریافت که در حال حاضر که شما در حال فعالیت هستید کدامیک از شبکه‌های اجتماعی از طرفداران بیشتری برخوردار است و افراد بیشتر وقت خود را در فضای مجازی بر روی کدام یک از شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند. پیدا کردن پاسخ برای این سوال می‌توانند برای شما در جهت یافتن فضای مناسب برای فعالیت امری مثبت باشد.

طراحی تاکتیک و استراتژی برای ایجاد محتوای مورد نظر


می‌دانیم که محتوا و شبکه‌های اجتماعی دو نام جدا نشدنی از یکدیگر هستند. در صورت عدم وجود محتوا، شبکه‌های اجتماعی بی معنا شده و در صورت نبود شبکه‌های اجتماعی، هیچکس از محتوای تولیدی توسط شما در زمینه اطلاعات، اخبار، سرگرمی، تجاری و مطلع نمی‌شود. با توجه به این نکته مدیریتی می‌تواند موفقیت تیم خود را شاهد باشدکه این دو را در کنار هم به بهترین حالت پیش ببرد.

 

در زمینه تهیه محتوا سه فاکتور اصلی وجود دارد که در صورت توجه به آنها، می‌تواند محتوایی تاثیرگذار را برای مخاطبان ارائه نمایید. این سه فاکتور عبارتند از؛


نوع محتوا و تناسب آن با زمینه‌ی فعالیت

زمان ارسال هر محتوا در شبانه روز | بررسی بازخورد هر محتوا

 

از دیگر نکات قابل توجه در رابطه با تولید محتوای شبکه‌‌های اجتماعی، می‌توان به نوع محتوا اشاره نمود. برخی پایگاه‌های خبری، محتوای خود را در قالب متنی ساده و در برخی اوقات همراه با لینک صفحه مربوط به منبع خبر، در صفحه خود منتشر می‌نمایند. اما در دستور کار قرار دادن این روش برای یک پایگاه سرگرمی، نمی‌تواند بازخورد قابل قبولی داشته باشد. در پایگاه‌های سرگرمی معمولا محتوا در قالب متن، تصاویر، ویدئو و  تصاویر متحرک ظاهر می‌شوند. و در پایگاه‌های تجاری توضیحات در رابطه با خدمات قابل ارائه در قالب متن و تصاویر مربوط و در زمینه‌ی فروشگاهی توضیحات جامع در رابطه با محصولات و تصاویری از کالا مشاهده می‌شوند.

ایجاد یک تیم و تقسیم وظایف تخصصی میان اعضای تیم


مدیریت شبکه‌های اجتماعی امری حساس است و به فعالیت مستمر نیازمند است. پس از گذشت مدتی مخاطبان صفحه شما افزایش پیدا کرده و یا به تعداد خریداران و مشتریان شما افزوده شده است. در این زمان مدیریت به تنهایی نمی‌تواند نیاز مخاطبان را با بالاترین کیفیت برطرف نماید و نیاز به همکاری را حس می‌کند. حال می‌بایست برای اداره‌ی پایگاه خود تیمی خبره را تشکیل دهید و هر یک از وظایف را به صورت اختصاصی به هر یک از اعضای تیم محول نمایید. وظایفی مانند تولید محتوا، بررسی و جستجو در منابع خبری معتبر، جستجو در موتور‌های جستجوگر، تهیه تصاویر، تهیه ویدئو‌های مرتبط و غیره را می‌توان از اساسی‌ترین وظایف تیم مدیریت شبکه‌های اجتماعی نام برد. این امر موجب تمرکز هر یک از اعضای تیم به وظایف اختصاصی خودد می‌شود و پایگاه شما در مسیر پیشرف روز افزون قرار می‌گیرد.


پُر دانلودترين محصولات کازيو

پروپوزال طراحي وب سايت

پروپوزال طراحي وب سايت

دانلود نسخه جدید طرح پيشنهادي(پروپوزال) طراحی وب‌سایت ، لایه باز ، قابل ویرایش در Wordنسخه ۷ این پروپوزال در ۴۰ صفحه با طراحی فوق العاده جذاب و لوکس | جهت مشتریانی که قبلا خرید کرده اند رایگان اس..

499,000 تومان

پروپوزال تولید اپلیکیشن موبایل

پروپوزال تولید اپلیکیشن موبایل

دانلود نسخه جدید طرح پيشنهادي(پروپوزال) پروژه تولید اپلیکیشن موبایل ، لایه باز ، قابل ویرایش در Word نسخه ۷ این پروپوزال در ۴۰ صفحه با طراحی فوق العاده جذاب و لوکس | جهت مشتریانی که قبلا خرید ..

499,000 تومان

پروپوزال تولیدنرم افزار

پروپوزال تولیدنرم افزار

دانلود طرح پيشنهادي(پروپوزال) پروژه طراحی و تولید نرم افزار سفارشی ، لایه باز ، قابل ویرایش در Word نسخه 7  این نسخه برای مشتریانی که قبلا  خرید کرده اند رایگان است. برنامه نویس هستید؟..

499,000 تومان